Je „hotovo“, ale co dál?

25. 3. 2016

Kampaň se přehoupla do druhé poloviny, co se doby trvání týká, ale cílovou částku má již nasbíranou a dokonce poměrně dost překročenou, především pak díky článku v Hospodářských novinách.

Otázkou teď je, jak a proč vlastně kampaň propagovat dál, když má splněno…

Je to psychologie

Přesvědčit lidi, aby přispívali i dále, i když je cílová částka vybrána je určitě o dost složitější, než je přesvědčovat, (těsně) před vybráním cílové částky. Proč by vlastně měli přispívat? Proto, že autor kampaně je „nenažranec“ a chce shrábnout co nejvíc peněz, které vlastně ani nepotřebuje?

Napjatý rozpočet

Pomineme-li fakt, že část z cílové částky padne na provizi zprostředkovateli kampaně a něco spolknou bankovní poplatky, tak rozpočet kampaně na projekt je tak akorát, alespoň já jsem ho tak volil. Pokud byste totiž částku neúměrně napálili, potenciální přispěvatelé by to poznali. Nejsou hloupí. Dneska není těžké si ledasco dohledat – kolik stojí tisk, ilustrace, sazba, …

Přesto bych rád vybral i něco (víc) nad stanovenou částku. Budu klidnější a místo myšlění na finance budu myslet na obsah, aby byl co nejlepší. Kdysi mi jeden známý řekl, že pokud se vejdu s rozpočtem do 150 tisíc, jsem dobrej :-) A pokud by se pak třeba projekt dostal do síně slávy, bylo by to pro mě obrosvké zadostiučinění vzhledem k jednomu skeptikovi, který mi tvrdil, že takto připravená kampaň, nemá šanci na úspěch, že on má s tím zkušenosti.

Zaplaťte sebe

Jestli budete někdy dělat vlastní kampaň, volte cílovou částku tak, aby v ní byl zahrnut i plat pro Vás (což jsem já úplně nedomyslel). A klidně to přiznejte. To, že si necháte zaplatit za dobrou práci přeci není ostuda, a hlavně, motivuje Vás to tu práci dělat nejlépe, jak umíte.


Pamatovat při tvorbě cílové částky na provizi, bankovní poplatky, rezervu (na nenadálé výdaje) a plat pro Vás, a přitom ji volit tak, aby nebyla přemrštěná, ale reálná, a byla tak nemalá šance ji vybrat, je docela alchymie.


Seznam článků O projektu